Samlerapportering

Med samlerapportering kan I rapportere udvalgte typer af utilsigtede hændelser (UTH) samlet på et papirskema, der kan give overblik til lokal læring og opfølgning. Samlerapportering er et tilbud, og det er den lokale ledelse, der vurderer og beslutter, om jeres arbejdsplads skal samlerapportere.

Samlerapporteringsskemaer Udfyld samlerapportering i DPSD

Hvad er samlerapportering?

Samlerapportering er en let måde at registrere UTH'er på. Det foregår med papir og pen i stedet for digitalt, og du skal kun skrive nogle få informationer om den UTH, du har oplevet.

Det gælder dog kun for hændelser inden for udvalgte områder, og hvor konsekvenserne ikke var eller kunne have været alvorlige eller dødelige.

Samlerapportering består af 2 trin:

Trin 1: Udfyld papirskema

  • Alle medarbejdere skriver UTH'er på et papirskema for en måned ad gangen.
  • Hent skemaer til print. Der er ét skema for hvert samlerapporteringsområde
  • Skemaerne kan hentes i wordformat, så man selv kan tilføje nye kolonner, hvis man har brug for at kunne registrere yderligere oplysninger om hændelserne

Trin 2: Samlerapportér til DPSD

  • En medarbejder, der er udpeget som ansvarlig for samlerapportering, rapporterer én gang om måneden hændelserne samlet til Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD).

4 grundlæggende spørgsmål om samlerapportering

Hvorfor samlerapportere?

Når I registrerer UTH'er på papirskemaer, der ligger fremme på arbejdspladsen, kan I få et hurtigt overblik over, hvor og hvornår en bestemt type hændelse sker.

På den måde kan I hurtigere sætte ind og finde ud af, hvordan I kan forebygge og forbedre arbejdsgange.

Hvilke hændelser kan samlerapporteres?

I kan samlerapportere UTH'er inden for udvalgte områder og altid kun, hvis UTH'en ikke havde eller kunne have haft alvorlige eller dødelige konsekvenser for patienten/borgeren. 

I kan samlerapportere UTH'er med:

  • Fald
  • Infektion
  • Medicindispensering
  • Medicinadministration (herunder "Medicin ikke givet").

Hvem kan samlerapportere?

Alle arbejdspladser, der er omfattet af UTH-ordningen i sundhedsvæsenet, kan samlerapportere. Du og dine kolleger kan samlerapportere, hvis ledelsen på jeres arbejdsplads har besluttet, at I bruger samlerapportering hos jer. 

Ellers skal du rapportere den enkelte utilsigtede hændelse digitalt til Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD).

.

Hvordan samlerapporterer vi?

I samlerapporterer ved at notere en utilsigtet hændelse på et papirskema. Se skema for hvert af de UTH-områder, der kan samlerapporteres.

Jeres ledelse skal vælge, hvem der er ansvarlig for at printe de skemaer, I skal bruge, og lægge dem frem samt beslutte, hvor skemaerne kan opbevares forsvarligt. Herefter skal alle medarbejdere registrere UTH'er på det samme papirskema.

På skemaet skal I skrive:

  • Navn på patient/borger
  • Dato og tidspunkt for hændelsen
  • Nummeret på undergruppe for hændelsestypen
  • Bemærkninger, som du synes er relevante for hændelsen.

Den medarbejder, der har ansvaret for det, rapporterer UTH'erne én gang om måneden samlet digitalt til DPSD.