Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut driver 85 nationale kliniske kvalitetsdatabaser. Databaserne bidrager til høj og ensartet kvalitet af udredning, behandling, pleje og rehabilitering i hele patientforløbet.
Kliniske kvalitetsdatabaser udvikler kvaliteten
Hvorfor har vi kliniske kvalitetsdatabaser i Danmark?
De nationale kliniske kvalitetsdatabasers overordnede formål er gennem databaseret viden at bidrage til, at alle patienter - uanset social baggrund og geografisk placering - får høj og ensartet kvalitet i udredning, pleje, behandling og rehabilitering.
Hvordan udvikles kvaliteten gennem databaser?
Hver database følger kvalitetsudviklingen gennem indikatorer, konkrete målepunkter, der afspejler kvaliteten og som anvendes til at følge kvaliteten over tid. Det kan være, hvor mange akut-kirurgiske patienter, der opereres indenfor seks timer. Indikatorernes resultater omsættes til databaseret viden, som understøtter sundhedsvæsenet i at udvikle kvaliteten for patienterne.
Hvad er en styregruppe?
Databasens styregruppe har ansvaret for udvikling af databasen, så indikatorerne afspejler den nyeste viden, evidens og kliniske retningslinjer på området og er praktisk anvendelige til klinisk kvalitetsudvikling. Et andet vigtigt fokusområde er formidling af data og resultater – særligt gennem årsrapporten. Her bidrager styregruppen til at fremhæve klinisk relevante kvalitetsforskelle og identificere mulige kvalitetsbrist med henblik på læring og forbedring.
Styregrupperne er bredt forankret både fagligt, geografisk og sektorielt. Styregruppen består af repræsentanter fra relevante faglige selskaber, hvis medlemmer er involveret i udredning, pleje, behandling og rehabilitering af den konkrete patientgruppe. Derudover er patienter/pårørende så vidt muligt altid repræsenteret i styregruppen.
Sundhedsvæsenets Kvalitetsudvikling understøtter høj og ensartet kvalitet i hele patientforløbet, derfor er det vigtigt, at alle relevante sektorer er repræsenteret. Repræsentanter fra SundK er også en del af styregruppen.
Udvikling af indikatorer
For at indfri formålet med at udvikle kvaliteten for patienterne skal vi være bevidste om: hvorfor vi måler, hvad vi måler, og hvordan målingerne kan bidrage til kvalitetsforbedring.
Hvordan udvikler styregruppen indikatorer, som driver en positiv kvalitetsudvikling for patienterne? Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut har udarbejdet nogle vejledende principper.
Vejledende principper for indikatorsæt
PowerPoint præsentation: Klinisk kvalitetsudvikling og det gode indikatorsæt

Databasens indikatorer
Faglig sparring om udvikling af indikatorer
Kontakt funktionsleder Anders Møller Schlünsen eller databasens epidemiolog eller kontaktperson.